BIO

Jos van Immerseel werd geboren in Antwerpen (1945) en studeerde er piano (Eugène Traey), orgel (Flor Peeters), zang (Lucie Frateur) en orkestdirectie (Daniel Sternefeld). Als autodidact verdiepte hij zich in organologie, retoriek en historische pianofortes. 

In combinatie met zijn fascinatie voor orgel en vocale muziek, leidde dit pad als vanzelf naar de oude muziek. In 1964 stichtte hij het Collegium Musicum dat experimenteerde met renaissance- en barokrepertoire op historische instrumenten.  

Een diepgaande studie van het historische klavecimbel bracht hem bij Kenneth Gilbert. In 1973 won hij het eerste klavecimbelconcours van Parijs met een unanieme bekroning door jury en publiek. Van Immerseel was de enige die consequent voor het historische  klavecimbel opteerde. Een nieuwe fase in de geschiedenis van de Franse klavecimbelschool werd dan ook hiermee ingeluid. 

In het Antwerpse Museum Vleeshuis werd van Immerseel gefascineerd door de historische klavieren  Joannes Dulcken (1747) en Conrad Graf (1826). 
In deze periode kwam hij ook in contact met andere geëngageerde musici zoals o.a. Anner Bijlsma, Paul Van Nevel en Jaap Schröder. 
Deze kennismakingen zullen voor zijn latere carrière van doorslaggevend belang.

SOLIST – KAMERMUSICUS – DIRIGENT – PROFESSOR 

Als solist geniet Jos van Immerseel wereldwijd van erkenning en is hij te gast op de belangrijkste internationale concertpodia. Als enthousiast kamermusicus speelt hij geregeld samen met geestesverwanten zoals bariton Thomas E. Bauer en violiste Midori Seiler. 

Ook als dirigent werkte van Immerseel in Nederland met het Radio-Kamerorkest, het Nederlands Kamerorkest en het Nederlands Kamerkoor. Daarnaast werkte hij ook met de Akademie für Alte Musik Berlin, de Wiener Akademie, het Budapest Festival Orchestra, Tafelmusik Toronto, het Mozarteum Salzburg en Musica Florea Praag. In het Rubensjaar 1977 in Antwerpen dirigeerde hij de roemruchte uitvoeringen van Monteverdi’s "L’Orfeo" . 10 Jaar later richt hij zijn eigen ensemble Anima Etena Brugge op, een project met historisch instrumentarium dat evolueerde van kamermuziek ensemble tot een symfonisch orkest, met een repertoire van Monteverdi tot Gershwin. 

Samen met Ton de Leeuw was hij artistiek directeur van het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam van 1982 tot 1985. Ook was van Immerseel was lange tijd professor aan verschillenden muziekinstituten en gaf hij meerdere master classes.

RESIDENTIES – OPNAMEN 

Op 20/02/2002 om 20:02 opende Anima Eterna het Concertgebouw Brugge met Die Schöpfung van Haydn. Kort daarop werd het ensemble orkest in residentie van het Concertgebouw. Aan de opera van Dijon is hij "artiste associé".

Van Immerseel's werk op historische instrumenten is gedocumenteerd via meer dan honderd opnamen. Deze werden gerealiseerd bij de labels Accent, Channel Classics, Sony, Zig-Zag Territoires en Alpha (Outhere).

INSPIRATIE 

Klavierspeler, dirigent, onderzoeker, professor: het leven van Jos van Immerseel is zijn werk, en dat werk is muziek. De voordracht van het repertoire zoals de componist die voor ogen heeft gehad, stuurt zijn denken en doen. Even essentieel zijn de instrumenten die de componist gekend, gehoord en gebruikt heeft. Deze instrumenten onthullen een schat aan informatie met betrekking tot tempo, dynamiek, akoestiek en balans.

Zijn fascinerende verzameling van historische klavieren gaat van klavichord tot Hammond-orgel. Al deze bespeelbare instrumenten, autografen en andere bronnen brengen van Immerseel tot vlakbij de componist en zijn muziek.

Contact

AGENT VOOR DUITSLAND
Weigold & Böhm International Artists & Tours Gmbh

Teresa Brunnmüller
teresa@weigold-boehm.de
+49 81 93 23 61 203

AGENT VOOR FRANKRIJK
Music Concept

Jean-Pierre Prat 
pprat@musicconcept-mutius.net
+ 33 9 67 40 17 98